Najnovšia diaľničná hlúposť

Autor: Juraj Mesík | 27.10.2008 o 9:00 | Karma článku: 8,08 | Prečítané:  2914x

V inzeráte v denníku Sme sa 24. októbra štátom zriadená Národná diaľničná spoločnosť  pobúchala do pŕs oznámením, že sa chystá rozširovať diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou zo štyroch na šesť pruhov. Prestavba existujúcej cesty by sa vraj mala začať po roku 2010 (čítaj „po voľbách“) a najťažším  vraj bude priebežné obmedzovanie dopravy – odstavenie jedného pásu diaľnice. Niežeby diaľnica  Bratislava - Trnava nebývala občas preplnená.  Jej rozšírenie na šesť pruhov  však nie je optimálne riešenie.  Veľa by vyriešila kombinovaná preprava kamiónov – téma, o ktorej sa na Slovensku dlho hovorí, ale málo deje.  Z hľadiska infraštruktúry je podstatne lepšie riešenie ako rozšírenie diaľnice Bratislava – Trnava radikálne zníženie počtu áut ktoré ju dnes používajú.

Sčítanie dopravy vykonané v roku 2005 ukazuje, že pri Trnave sa „zlievajú" dva v podstate rovnako silné dopravné prúdy - prúd od Trenčína v sile 24.000 áut za 24 hodín s prúdom od Nitry v sile 27.000 áut za 24 hodín. Výsledkom je 44.000 áut na diaľnici do Bratislavy, zvyšok absorbuje prevažne Trnava.  Ak by autá na Nitru, Bystricu a Košice nešli popri Trnave, bola by diaľnica Bratislava - Trnava  odľahčená približne o polovicu.  Žiadny šesťpruh by pre 25.000 áut nebol potrebný.

Riešenie teda nie je šesťpruh medzi Trnavou a Bratislavou, ale odklonenie dopravného prúdu z Nitry v Seredi rýchlostnou cestou na Senec (cca 27 km) a Bratislavu, alebo asi 20 km dlhým úsekom napájajúcim sa na diaľnicu Trnava - Bratislava pri Čataji. V Senci by rýchlostná cesta od Serede naviazala na 14 km úsek cesty od Senca d Ivanky pri Dunaji, ktorá sa má rozšíriť na štvorpruhovú cestu s mimoúrovňovými križovatkami a s kapacitu vyše 40 tisíc áut za 24 hodín. Dopravoprojekt  má do apríla 2009 dodať Slovenskej správe ciest  dokumentáciu pre územné konanie v tejto veci.

Dá sa namietať, že stavba 20 km rýchlostnej cesty od Serede po Čataj alebo cca 30 km po Senec  je drahšia ako pristavanie dvoch ďalších pruhov k diaľnici medzi Trnavou a Sencom resp. Ivankou pri Dunaji za plnej prevádzky. Na druhej strane nemožno ignorovať fakt, že trasa Sereď - Senec by oproti dnešnej obchádzke popri Trnave asi o 10 km skrátila trasu medzi Bratislavou a Nitrou, stredným a východným Slovenskom. K úsporám pohonných hmôt a času pre desaťtisíce vodičov denne by sa navyše onedlho pridali aj úspory na mýte za používanie diaľnic a rýchlostných ciest ich užívateľmi. A práve to môže byť príčinou prečo toto logické a efektívne riešenie Ministerstvo dopravy „nevidí".  Národná diaľničná spoločnosť zjavne plánuje krížovými dotáciami z mýta vyberaného od ľudí z južnej polovice Slovenska - nafúknutým aj vďaka 10 kilometrovej obchádzke cez Trnavu -  dotovať neúnosne drahú prevádzku tunelov a estakád na Považí a Kysuciach a splácať dlhy narobené pri ich výstavbe. Nakoniec na maskovanie takýchto a podobných „mimorozpočtových" machinácií  Dzurinda pred pár rokmi NDS stvoril - a z presne tých istých dôvodov ju dnes Fico drží pri živote.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Ešte v marci robil v obleku kliky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.


Už ste čítali?