reklama

Najnovšia diaľničná hlúposť

V inzeráte v denníku Sme sa 24. októbra štátom zriadená Národná diaľničná spoločnosť  pobúchala do pŕs oznámením, že sa chystá rozširovať diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou zo štyroch na šesť pruhov. Prestavba existujúcej cesty by sa vraj mala začať po roku 2010 (čítaj „po voľbách“) a najťažším  vraj bude priebežné obmedzovanie dopravy – odstavenie jedného pásu diaľnice. Niežeby diaľnica  Bratislava - Trnava nebývala občas preplnená.  Jej rozšírenie na šesť pruhov  však nie je optimálne riešenie.  Veľa by vyriešila kombinovaná preprava kamiónov – téma, o ktorej sa na Slovensku dlho hovorí, ale málo deje.  Z hľadiska infraštruktúry je podstatne lepšie riešenie ako rozšírenie diaľnice Bratislava – Trnava radikálne zníženie počtu áut ktoré ju dnes používajú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Sčítanie dopravy vykonané v roku 2005 ukazuje, že pri Trnave sa „zlievajú" dva v podstate rovnako silné dopravné prúdy - prúd od Trenčína v sile 24.000 áut za 24 hodín s prúdom od Nitry v sile 27.000 áut za 24 hodín. Výsledkom je 44.000 áut na diaľnici do Bratislavy, zvyšok absorbuje prevažne Trnava. Ak by autá na Nitru, Bystricu a Košice nešli popri Trnave, bola by diaľnica Bratislava - Trnava odľahčená približne o polovicu. Žiadny šesťpruh by pre 25.000 áut nebol potrebný.

Riešenie teda nie je šesťpruh medzi Trnavou a Bratislavou, ale odklonenie dopravného prúdu z Nitry v Seredi rýchlostnou cestou na Senec (cca 27 km) a Bratislavu, alebo asi 20 km dlhým úsekom napájajúcim sa na diaľnicu Trnava - Bratislava pri Čataji. V Senci by rýchlostná cesta od Serede naviazala na 14 km úsek cesty od Senca d Ivanky pri Dunaji, ktorá sa má rozšíriť na štvorpruhovú cestu s mimoúrovňovými križovatkami a s kapacitu vyše 40 tisíc áut za 24 hodín. Dopravoprojekt má do apríla 2009 dodať Slovenskej správe ciest dokumentáciu pre územné konanie v tejto veci.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dá sa namietať, že stavba 20 km rýchlostnej cesty od Serede po Čataj alebo cca 30 km po Senec je drahšia ako pristavanie dvoch ďalších pruhov k diaľnici medzi Trnavou a Sencom resp. Ivankou pri Dunaji za plnej prevádzky. Na druhej strane nemožno ignorovať fakt, že trasa Sereď - Senec by oproti dnešnej obchádzke popri Trnave asi o 10 km skrátila trasu medzi Bratislavou a Nitrou, stredným a východným Slovenskom. K úsporám pohonných hmôt a času pre desaťtisíce vodičov denne by sa navyše onedlho pridali aj úspory na mýte za používanie diaľnic a rýchlostných ciest ich užívateľmi. A práve to môže byť príčinou prečo toto logické a efektívne riešenie Ministerstvo dopravy „nevidí". Národná diaľničná spoločnosť zjavne plánuje krížovými dotáciami z mýta vyberaného od ľudí z južnej polovice Slovenska - nafúknutým aj vďaka 10 kilometrovej obchádzke cez Trnavu - dotovať neúnosne drahú prevádzku tunelov a estakád na Považí a Kysuciach a splácať dlhy narobené pri ich výstavbe. Nakoniec na maskovanie takýchto a podobných „mimorozpočtových" machinácií Dzurinda pred pár rokmi NDS stvoril - a z presne tých istých dôvodov ju dnes Fico drží pri živote.

Juraj Mesík

Juraj Mesík

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kandidát do Európskeho parlamentu za Stranu zelených.www.volimzelenych.sk Zoznam autorových rubrík:  Zo svetaPolitikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu